Ojasen hiihtokoulu, osa 2 – Luistelutyyli

Vapaan tyylin välineillä hiihdetään luistelutyyliä, jossa sukset muodostavat traktorin renkaiden jälkeä muistuttavaa kuviota lumeen.

Luistelutyylissä voimaa tuotetaan samanaikaisesti jaloilla ja käsillä. Vapaahiihdon tekniikoissa on tärkeää pitää painopiste edessä, koska suksen korkein kohta on siteen etupuolella. Painopisteen ylittäessä tämän pisteen suksi lähtee viemään kuin itsestään, eikä hiihtäjän tarvitse nähdä niin kovasti vaivaa liu’un aikaansaamiseksi.

Tekniikan opettelun kannalta on tärkeää haastaa itseään, koska vain tällöin on mahdollista oppia uutta.

Luisteluhiihdossa ylävartalon aktiivinen käyttö on tärkeää, ja työnnöissä pätevät yleisesti samat asiat kuin tasatyönnössä. Kaikissa vapaan tekniikoissa askel tulee ottaa voimakkaasti vartalon alle. Suksen jäädessä ulos vartalolinjasta joudutaan suksen päälle menemään erikseen, ja se aiheuttaa ylimääräistä huojumista puolelta toiselle. Tekniikan opettelun kannalta on tärkeää haastaa itseään ja hakeutua pois mukavuusalueelta, koska vain tällöin on mahdollista oppia uutta.

Luistelutyylin tekniikat

Kuokka

Kuokka eli perusluistelu soveltuu vapaan hiihtotekniikoista parhaiten ylämäkiin. Tekniikka on toispuolinen ja epäsymmetrinen. Kuokkatyylillä ei nousta suksen päälle liukuun käsien vapaalla heilurilla, vaan suksi tuodaan samanaikaisesti heilurin kanssa vartalon alle ja ylävartalo pysyy keskellä. Kuokassa sauvat isketään lumeen täsmälleen samanaikaisesti johtavan puolen suksen kanssa. Tällöin sukset ja sauvat ovat kaikki yhtäaikaisesti lumessa.

Kuokkatyylissä suksi tuodaan samanaikaisesti heilurin kanssa vartalon alle ja ylävartalo pysyy keskellä.

Voimantuotto ponnistuksessa tehdään suksen sisäkanttia vasten ulospäin, jonka kautta siitä saavutettu vauhti suunnataan liukuun. Ponnistus on puristava ja hiihtoasento säilyy koko ajan matalana.

Wassberg (wassu)

Wassbergissa työnnetään kummallekin sukselle erikseen vauhtia. Työntö tapahtuu vanhalle liu’ulle yhdellä suksella. Wassbergin rytmissä siirrytään ensin sukselle käsien heilurilla ja aloitetaan työntö vanhalle liu’ulle. Samanaikaisesti työnnön kanssa tapahtuu puristava ponnistus suksen kanttia vasten sivulle. Vapaana oleva suksi tulee maahan työnnön loppuvaiheessa ja uudelle sukselle siirrytään liukuun vasta, kun kädet heilahtavat eteenpäin.

Wassbergissa työnnetään kummallekin sukselle erikseen vauhtia. Työntö tapahtuu vanhalle liu’ulle yhdellä suksella.

Wassbergissa jalka- ja käsityö ovat täysin symmetrisiä. Työntö noudattaa samoja periaatteita kuin tasatyönnössä. Kyynärpäät osoittavat aavistuksen ulospäin ja nyrkit ovat hartioiden leveydellä. Alkusysäys tehdään pudottamalla vartalon paino sauvoille.

Aloittelijan kannattaa pitää työnnöt lyhyinä, jotta paketti pysyy kasassa ja ehditään uudella sukselle liukuun. Työnnön jälkeen noustaan käsien heilurilla uudelle sukselle liukuun ja koko vartalo seuraa nyrkkien liikettä, jolloin saavutetaan maksimaalinen liike-energia liukusuuntaan.

Mogren

Mogren on toispuoleinen tekniikka, jota käytetään vauhdikkaisiin maaston kohtiin. Työntö lähtee samalla tavoin kuin wassbergissa, yhdellä suksella. Toiselle sukselle ei kuitenkaan tule työntöä, vaan siellä käydään työnnön lopussa. Mogrenissa työntö saatetaan loppuun asti, jotta rytmi on helpompi löytää. Työnnön loputtua noustaan käsien heilurilla ylös liukuun ja uuteen työntövaiheeseen.

Mogren-tekniikassa työntö lähtee yhdellä suksella, mutta toiselle sukselle ei tule työntöä vaan siellä käydään työnnön lopussa.

Koko vartalo nousee ponnistuksen mukana eteenpäin. Kummatkin liu’ut ovat saman mittaisia ja jalkatyöskentelyn tulisi olla tasaista. Suksi tulisi tuoda aina voimakkaasti vartalon alle, jotta vältetään sivuttaiskierrot ja päästään kunnolla suksen päälle. Alussa on hyvä hakea omia äärirajoja, jotta tasapaino löytyy.

Sauvoitta hiihto

Sauvoitta hiihtoa käytetään kovassa vauhdissa, kun ei enää ehditä tekemään työntöä sukselle. Kädet rytmittävät voimakkaasti sauvoitta hiihtoa. Käden tulee heilahtaa vastakkaisen suksen suuntaan, jotta siitä aiheutuva liike on liu’un kanssa samansuuntainen. Käden heilahtaessa eteenpäin tuodaan paino vastakkaisen puolen sukselle.

 

Tekstin kirjoittaja Kalle Kotiranta on Trainer4You-konsernin kustannusyhtiö Fitran päätoimittaja. Kotiranta on myös tietokirjailija, kestävyysliikuntavalmentaja ja personal trainer.

Artikkelin asiantuntija Simo-Viljami Ojanen (ylimmäisessä kuvassa) on hiihtovalmentaja, joka valmentaa niin kilpahiihtäjiä kuin kuntoilijoitakin yrityksessään Electrofit Oy:ssä.

Hiihtokoulun ensimmäinen osa keskittyy perinteiseen tyyliin

Älyhenkivakuutus turvaa arjen hyvinvointia

Teksti: Kalle Kotiranta
Kuvat: Kalle Kotiranta